Samo prisustvo turiste ili putnika u
jednom mestu, nije dovoljno da se mesto smatra turističkom destinacijom ili turističkim
proizvodom. Tek lokalna zajednica, uključena u promovisanje svog mesta i svesna
njegovih turističkih potencijala i osobenosti, čini jedno mesto turističkim.
Činjenica da najveći broj Nišlija ne očekuje turistu na ulicama grada i da su iznenađeni njihovim sporadičnim pojavama,
dovoljno govori o nepostojanju Niša kao turističkog proizvoda.
Napraviti od grada turistički proizvod, dugotrajan je i kompleksan posao. Posao koji zahteva učestvovanje celokupne poslovne zajednice, angažovane na poslovima turizma i ugostiteljstva, sportskih radnika, kulturne i političke elite. Istovremeno, proces koji pretpostavlja postojanje jake svesti o lokalnim posebnostima određenog mesta i spremnosti lokalnog stanovništva da svoje osobenosti baštini i prezentuje.
Napraviti od grada turistički proizvod, dugotrajan je i kompleksan posao. Posao koji zahteva učestvovanje celokupne poslovne zajednice, angažovane na poslovima turizma i ugostiteljstva, sportskih radnika, kulturne i političke elite. Istovremeno, proces koji pretpostavlja postojanje jake svesti o lokalnim posebnostima određenog mesta i spremnosti lokalnog stanovništva da svoje osobenosti baštini i prezentuje.
Zaokupljen, najpre razvojem, a
kasnije spasavanjem velike industrije, Niš je propuštao prilike da se ozbiljno
posveti rešavanju ovog zadatka. Nedavno, ukazala nam se šansa da jedan šire
značajan jubilej dovedemo u vezu sa našim gradom i iskoristimo ga za promovisanje
Niša kao turističke destinacije i specifičnog turističkog proizvoda. Proslava
hiljadu i sedamsto godina Milanskog edikta, dogodiće se dve hiljade i trinaeste
u nekoliko gradova Evrope, između ostalih i u Nišu. Kao razlog proslavljanja
ovog istorijskog događaja u našem gradu, uzeta je činjenica da je donosilac
Milanskog edikta, car Konstantin, rođen u Naisusu, današnjem Nišu. Ovo je
idealna mogućnost za prvu ozbiljnije primećenu promociju grada. Takođe, prilika
je da se grad čvršće identitetski poveže sa svojom istorijom i njenom
zaostavštinom i tako se pozicionira na
mapi turističke Evrope kao mesto od značaja za svetsku istoriju.
Ipak, za nepune dve godine, koliko
traju aktivnosti na pripremi obeležavanja jubileja, mnogo kontroverzi i
nesuglasica, a premalo konkretnih rezultata, odvojilo nas je od onoga što bi
trebalo da bude zajednički interes svih građana. Tačnije, taj opšti interes
nikada nismo ni definisali. Od grandioznih projekata postavljanja kolosalnog
spomenika, zatim krsta na obližnjem gradskom brdu, preko senzacionalističkih
vesti o dolasku pape, sve do fiktivnih najava holivudskog filma o caru
Konstantinu, ostali smo uskraćeni za jasnu i realnu definiciju onoga što kao
grad želimo ovom proslavom. Tamo gde nema takvog koncenzusa, ostavlja se širok
prostor za lične inicijative, a improvizacija i lakonstvo dolaze onde gde
je neophodna temeljnost i stručnost.
Ostaće nejasno šta je grad želeo samom
proslavom. Da je namera bila bolje pozicioniranje Niša na karti Evrope,
siguran sam da bi se pronašli načini za artikulisanje svih želja i stavova
aktera ovog procesa u zajednički stav.
Pronašao bi se tako i način da Niš dobije svoju prepoznatljivost u svetu.
Očigledna je nedoumica koja je postojala sve vreme kako pomiriti ono što zaista jesmo, sa onim
što očekujemo da budemo. Kao da je važan zadatak, postavio pred nas nerešivu
jednačinu u kojoj se traga za lokalnim identitetom unutar značajno šireg
konteksta. Kako
bi se proslava značajne godišnjice uspešno inkorporirala u sam život grada pre
i nakon godine jubileja, ostvarujući između ostalog i veliki turistički
potencijal, ostalo je neophodno pronaći onaj element koji će građanima Niša
podvojenim od istorijskog konteksta grada, omogućiti identifikaciju sa antičkim
nasleđem, kroz gradsku arhitekturu (bazilike, ranohrišćanske grobnice,
arheološka nalazišta na Medijani i gradskom polju), istorijske artefakte
(stalna muzejska postavka) i duhovnost (edukacija, umetnost, bogoslužbena
praksa ). U ambijentu prilične neusaglašenosti stavova o prioritetima,
san jednog lokalnog privrednika uspeva da učvrsti crkvu, narod i nosioce vlasti
u uverenju da je krst koji svetli upravo onaj deo identiteta koji nam
nedostaje. Istovremeno, unutar stručne javnosti, umesto zajedničkog rada na
iskopavanju i adekvatnom prezentovanju arheološkog nasleđa, dolazi do debate
oko preraspodele nadležnosti i prava na istraživanja u Medijani.
U takvom ambijentu proizvoljnosti,
bez zajednički usmerenog delovanja i konkretnih radnji, lokalni turizam
ostao je na margini , uskraćen za snažniju podršku od deklarativne, zadovoljivši
se realizacijom tek dela obećavanog. Istovremeno, već ozbiljna promocija novog
turisičkog proizvoda, ranije prezentovana na relevantnim sajmovima po Evropi,
uskraćena za realizaciju olakih obećanja političke elite, suočila se sa
neprijatnom realnošću. Uzalud se gotovo svako udruženje u gradu naziva po
Naisusu ili Konstantinu kada u niškom genius loci ne postoji ono nešto
što bi građaninu, baš kao i putniku, omogućilo identifikaciju sa nasleđem
antičkog Niša.
Tragajući za tim bitnim elementom
čije odsustvo remeti zamišljenu idealnu formu našeg turističkog
proizvoda, lokalni turizam se konfuzno oslanja na miks duhovnosti i estrade,
čiji smo potpuni poraz kao modela videli prilikom nedavne proslave gradske
slave. Igrokaz sa togama i legionarima, koji je tada prikazan, mnogo više
podseća na paradu ili karneval, nego li na organizovanu proslavu gradske
istorije i lokalnih vrednosti.
Potpuno je nejasno i neizvesno kako
će se u nekoliko preostalih meseci privesti kraju organizacija predstojećeg
jubileja. Zamišljena kao veliki razvojni potencijal, odlična prilika za
promovisanje grada, njegov izlazak iz anonimnosti i popravljanja imidža u
svetu, dve hiljade i trinaesta godina ostaće izgleda jedna od neiskorištenih
šansi. Ništa previše novo, Niš je i svojim strateškim dokumentom definisan kao
grad “nepresušni izvor šansi”, nepresušan valjda zbog toga što ih tako često
propušta.
Bravo, Đole. ;)
ReplyDeleteinteres je uvek bio lični, i nije išao dalje od finansija....ali sada posle podzemnog prolaza, Kalče i Miletovih suza, možda se "Brkati Lopov" upregne još jednom, iako mu nije u partijskom programu, i napravi još neko velelepno zdanje vredno pomena a u cilju promocije grada ovim povodom... s tim , što sada para ima još manje nego 90tih, kada su harali slobisti.. jahači apokalipse opet u sedlu.. nije bila nikakava politička pretenzija u komentaru, ali na kraju ispade tako :-)
ReplyDeleteDa nam nije te Kalče, Pozemnog, Gorče... tek onda bismo bili palanka. Jel se zapitaš šta si ti uradio/la za ovaj grad, da bi imao/la prava da pljuješ po onome što je kako - tako urađeno?
DeleteDobar tekst. Nažalost po sve nas i jako istinit...
ReplyDelete